Už dopředu pořadatelé varovali, že čtvrteční etapa bude na Dakaru prvním velkým sítem. Že doposud poměrně celistvé startovní pole se výrazně zúží. A měli pravdu, což poznali i Češi. Martin Macík dlouho vedl mezi kamiony, v závěru však ztratil 28 minut a celkově je třetí. Naopak jiní Martinové nástrahy zvládli: Šoltys byl v kamionech čtvrtý, Prokop obsadil pátou pozici v nabité třídě aut. A pátá příčka mu patří i průběžně.
Už koncem listopadu, když organizátoři představovali trať, ředitel rallye David Castera tvrdil: „7. ledna čeká jezdce dlouhý a obtížný den, který proseje startovní listinu.“
Jak se vyvíjel závod v Saúdské Arábii
Bezpochyby to byla nejtěžší etapa dosavadního průběhu, pro jezdce od začátku pořádná fuška. Však i Martin Prokop v cíli přiznal: „Dnes to bylo extrémně náročné a jsem rád, že jsme to sfoukli. Máme za sebou šest hodin tvrdé práce, protože od začátku to byla velmi těžká etapa na navigaci.“
Nicméně vedl si bravurně. Až do 330. kilometru byl na třetím místě, v závěrečném dlouhém úseku se sice o dvě příčky propadl, avšak pátá pozice je výborná. A vzhledem k zaváháním jiných je pátý i celkově. V čele je i nadále Stéphane Peterhansel z Francie.
„Zvolil jsem tempo, které jsem věděl, že udržím po celou dobu. S nikým jsem nezávodil, staral jsem se sám o sebe. Taky jsme se sice zamotali, ale pak jsme cestu rychle našli. Dnes super práce od Viktora (navigátora Chytky). A posledních 120 kilometrů přišly měkké duny, děs běs. Dostali jsme zabrat. Ale za výsledek jsme rádi,“ popisoval Prokop.
Rovněž motorkáři hned na prvních kilometrech poznali drsný Dakar. Bloudili, velkou ztrátu nabral Jan Brabec a následně musel etapu kvůli technickým potížím vzdát. „Letošní Dakar pro mě skončil proraženou zadní nádrží. Tak snad příští rok. Zkusím ještě využít žolíka a nastoupit mimo oficiální výsledky. Doufám, že mi povolí start do další etapy, i když pojedu mimo celkové pořadí,“ řekl Brabec.
Velké časové manko zprvu měl i Martin Michek, nicméně od 74. kilometru už držel krok s nejrychlejšími a skončil 19.
„Dneska to byl velký masakr. Asi jedna z nejtěžších etap, které jsem kdy jel. Bylo tam úplně všechno. Obtížná navigace, velká rychlost, vytrvalost, úplně do vyčerpání. Ze začátku to bylo hodně kamenité, 40 kilometrů v řečišti. Ztratil jsem tam hodně času a nebyl sám. Pak jsem chytnul tu svou lajnu a jel dopředu. Posledních 100 kilometrů v dunách bylo ukrutně pekelných. Byly specifické tím, že vždycky byla duna a za ní hned zaseklé, člověk skočil z velké výšky na rovinu,“ uvedl Michek.
Průběžně je pořád 17. Vede čtvrteční vítěz Kevin Benavides z Argentiny.
Vesele to z českého pohledu dlouho vypadalo v kategorii kamionů. Martin Macík vedl, ještě na 330. kilometru byl o pouhých 54 vteřin třetí. Jenže pak musel na trati zastavit a přijel do cíle se ztrátou 24 minut, v etapě nakonec obsadil devátou pozici. V celkovém pořadí je třetí.
„Nebyla to naše nejšťastnější etapa. Zpočátku jsme jeli dobře i v závěrečných dunách jsme měli dobré tempo. Pak ale přišla jedna dunka, my skočili víc a ohnuli přitom spojovačku. Kola byla najednou do véčka. A s tím jsme nemohli nic udělat,“ řekl Macík s tím, že oprava zabrala zhruba právě onu půlhodinu.
Martin Šoltys dojel pátý, Aleš Loprais nabral časový deficit, pak však zrychloval a byl v cíli šestý. Pozdější penalizace původně vítězného Karginova je však oba posunula ještě o jednu příčku výš.
V pátek jezdce čeká další „peklo“. Prý na cestě nebude žádná hlína, žádné kameny, prostě jen písek - tedy ryzí dakarská etapa. Organizátoři předpokládají, že řada pilotů dojede pozdě, někteří možná zůstanou zahrabaní v poušti i hodiny. Výhodou je, že do bivaku smějí dorazit až do pravého poledne druhého dne, protože ten je volný. Kdo ale přijede až po tomto termínu, bude vyřazen.
Rallye Dakar - 5. etapa
Rijád - Burajda, 662 km celkově/456 km rychlostní zkouška