 |
Dakar 2020- Na startu v Saúdské Arábii by mělo být 31 Čechů Premiérový ročník Rallye Dakar na území Saúdské Arábie bude 7900 kilometrů dlouhý a rozdělen bude na dvanáct etap. Jejich součástí bude 5100 km měřených úseků. Tři čtvrtiny trasy by měly vést po písku. Detailnější informace o podobě 42. ročníku slavné soutěže zveřejnili zástupci pořádající společnosti A.S.O. na tiskové konferenci v Paříži.
Spolu s podobou trati byla dnes zveřejněna i startovní listina rallye. Do závodu se přihlásilo 351 posádek, což je o sedmnáct více než před rokem. Nejpočetnější je kategorie motocyklů a čtyřkolek, ve které je 170 jezdců. Automobilů a buggyn bude na startu 134, kamionů 47.
Logo Rallye Dakar 2020.
Mezi účastníky bude i 31 českých zástupců. Představí se šest motocyklistů v čele s Milanem Engelem, pět aut, čtyři kamiony, dvě čtyřkolky a jedna buggyna. Nejvyšší ambice bude mít automobilový jezdec Martin Prokop, jehož po letech doplní na Dakaru i Miroslav Zapletal. Mezi piloty kamionů nechybějí Aleš Loprais a Martin Macík, kteří budou shodně startovat s novými speciály.
V kategorii automobilů se představí i Petra Zemánková, která bude navigátorkou Španěla Jordiho Queralta. Své zastoupení budou mít Češi i v zahraničních posádkách kamionů. S Polákem Robertem Szustkowským pojede mechanik Filip Škrobánek, Patrica Garrousta z Francie bude navigovat Petr Almáši.
Rallye odstartuje 5. ledna v Džiddě na pobřeží Rudého moře a skončí 17. ledna v novém zábavním centru Kiddíja nedaleko Rijádu. Vedle náročných dun organizátoři slibují i navigační obtížnost.
5. ledna - 1. etapa: Džidda - Vadž (752 km celkově/319 km rychlostní zkouška),
6. ledna - 2. etapa: Vadž - Naúm (401 km/367 km),
7. ledna - 3. etapa: Naúm - Naúm (489 km/404 km),
8. ledna - 4. etapa: Naúm - Úla (676 km/453 km),
9. ledna - 5. etapa: Úla - Háil (563 km/353 km),
10. ledna - 6. etapa: Háil - Rijád (830 km/478 km),
11. ledna - volný den,
12. ledna - 7. etapa: Rijád - Vadí ad-Dauásir (741 km/546 km),
13. ledna - 8. etapa: Vadí ad-Dauásir - Vadí ad-Dauásir (713 km/474 km),
14. ledna - 9. etapa: Vadí ad-Dauásir - Haraz (891 km/415 km),
15. ledna - 10. etapa: Haraz - Šubajtá (608 km/534 km),
16. ledna - 11. etapa: Šubajtá - Haraz (744 km/379 km),
17. ledna - 12. etapa: Haraz - Kiddíja (447 km/374 km).

Ambiciózní Martin Prokop v kategorii automobilů, mezi piloty kamionů osvědčená jména Aleš Loprais či Martin Macík, ve třídě buggy nestárnoucí legenda Josef Macháček... Kteří Češi se v roce 2020 postaví v Saúdské Arábii na start Rallye Dakar a jaké mají cíle?
Motocykly
Milan Engel (KTM)
Míří na svůj šestý Dakar, loni na něm zaujal skvělým 15. místem. „Vyplatilo se mi, že jsem jel od začátku hlavou. A podobně chci jet i tentokrát.“
Jan Brabec (KTM)
Po těžkém pádu v tréninku, kdy si zlomil nohu, palce na rukou, žebra, kostrč a ztratil 1,5 litru krve, byl rozhodnutý, že s Dakarem sekne. Je ale zpět a tvrdí, že cílem je první dvacítka.
Petr Vlček (Husqvarna)
Dobrodruh, který už třicet let žije v Americe, kde provozuje surfařské obchody. Na Dakaru je počtvrté, loni i předloni shodně skončil na 47. místě.
Jan Veselý (Husqvarna)
Jeho jubilejní desátý Dakar, poosmé pojede s číslem 68. Tradičně jede ve třídě malle moto - má k dispozici jen jednu bednu s náhradními díly a v cíli každé etapy si musí motorku opravit sám.
Martin Michek (KTM)
Dvakrát se stal motokrosovým vicemistrem světa v kategorii MX3, má i šest domácích titulů. Teď se v 31 letech chystá na první Dakar. „Je to velký životní krok, ale pro každého člověka, který se pohybuje kolem motoristického sportu, je Dakar vyvrcholením něčeho.“
Roman Krejčí (KTM)
Na Dakar se vrací po deseti letech, během kterých se věnoval profesní kariéře. Při prvním startu se držel hesla: „Věnec, nebo kotrmelec.“ Stejně jako Veselý a Vlček pojede v kategorii malle moto.
Tady sem našel v archívu RDracing...
KŘEČÁK PO SVÉM VÝSTUPU Z MOTORKY VE 2.ETAPĚ roku 2010 ,JAK SI O TEN ROL BOOK PŘERAZIL NOS A JEL HEZKY DÁLE!
A TEN FOTOGRAF TAM SNAD ČEKAL JEN NA NĚJ!a TEN POČÁTEČNÍ WHIP JE TAKY NA JEDNIČKU!!!.................

Cele to zavinil jeden kamínek v té trávě!
Automobily
Martin Prokop (Ford)
Největší tuzemská hvězda. Bývalý jezdec WRC se každý rok na Dakaru zlepšuje a loni byl už v prestižní kategorii šestý. V přípravě na letošní ročník ho zastavila nejtěžší nehoda kariéry, po které se stále zotavuje jeho navigátor Jan Tománek. Toho nahradí Viktor Chytka.
Tomáš Ouředníček (Ford)
Jeho sedmý Dakar v roli řidiče, nejlépe byl sedmnáctý. „Mám sen, abychom se podívali do Top 10. To je meta, po které bych možná uvažoval i o konci aktivní kariéry,“ říká.
Martin Prokop a Viktor Chytka.
TAK MY JEDEM. Tomáš Ouředníček (vpravo) a navigátor David Křípal pózují nad...
Tomáš Ouředníček (vpravo) a David Křípal.
Miroslav Zapletal (Ford)
Věnuje se stavění dakarských vozů pro jiné, teď se ale na závod po čtyřech letech vrací. Jel ho už pětkrát a v roce 2007 skončil sedmý, což bylo roky české maximum.
Martin Kolomý (Ford)
Druhou posádkou jihlavského týmu MP-Sports na nadcházejícím ročníku Rallye...
Martin Kolomý (vpravo) a Jiří Štross.
Desetkrát jel Dakar v kamionu, ale po tom minulém dostal vyhazov z týmu Buggyra. Nakonec je zpět, měl jet s „osobákem“ v týmu Martina Prokopa a krýt mu záda. „Na začátku mi přišlo, že neumím jezdit a půjdu vrátit licenci. Když jsem jel podruhé potřetí, tak jsem viděl, že mi to jde. Sžil jsem se s tím. Teď už se těším na Dakar jako děti na večerníček,“ hlásil Kolomý. Při posledním testu před závodem však otočil svůj vůz na střechu a jeho start je vážně ohrožen.
Boris Vaculík (Ford)
Bývalý autokrosař jede podruhé, předloni po nehodě skončil. „Ta mě ještě dlouho budila. Teď chci dojet do cíle a věřím, že když se to povede, špatné to nebude,“ přemýšlí.
V kategorii automobilů se představí také Petra Zemánková, která bude navigátorkou Španěla Jordiho Queralta.
Kamiony
Aleš Loprais (Praga)
Jeho strýc Karel je dakarskou legendou, ale on už také. Jede počtrnácté, nejlepším umístěním zůstává bronz z roku 2007. Jeho vůz má motor Iveco, ale projekt financuje česká společnost Praga, a tak auto nese název Praga V4S, která odkazuje na ikonickou „vétřiesku“.
Martin Macík (Iveco)
Ve třiceti letech už míří na svůj osmý Dakar! Vyměnil liazku za Iveco, kterou pojmenoval Karel. Nejlépe byl pátý, a tak ještě nepřekonal čtvrté místo svého otce. Očekává, že letos se bude dojíždět za tmy: „Přiznám se, že se toho bojím. Jet 140 kilometrů za hodinu po pláni, když nevíte, kam jedete, není příjemné.“
Martin Macík mladší s kamionem značky Iveco, se kterým by měl absolvovat i...
Martin Šoltys (Tatra)
Jeho třetí Dakar. Je jediným Čechem, který zůstal věrný Tatře. „Má to své výhody i nevýhody. Jedna z nevýhod je, že auto je oproti konkurenci těžké, ale zase v jiných ohledech je to výhoda. Pokud budou v Arábii rozbité štěrkové cesty, jak se někde objevuje, tak bychom mohli využít právě podvozku tatry.“
Robert Randýsek (MAN)
Jeho cílem není závodit, ale být rychlou asistencí pro francouzský tým PH Sport.
Češi jsou i v posádkách zahraničních jezdců. S Polákem Szustkowským jede mechanik Filip Škrobánek, Patricka Garrousteho z Francie bude navigovat Petr Almáši.
Čtyřkolky
Tomáš Kubiena (Ibos)
Počtvrté na Dakaru, zatím ale po dobrém startu - loni byl v jedné z etap třetí - ani jednou nedokončil.
Zdeněk Tůma (Yamaha)
Loňský ročník vynechal, teď je před ním třetí start a tvrdí, že je v jeho silách být v první desítce.
Josef Macháček s buggynou týmu Buggyra.
Už tolikrát jste od pětinásobného vítěze čtyřkolek slyšeli, že se na Dakar nevrátí, ale stejně je - i díky přestěhování do Saúdské Arábie - znovu na startu. Pojede v bobtnající třídě buggy a angažující tým Buggyra si slibuje, že mu pomůže sehnat nové klienty na příští ročníky.

Zdroj:www.idnes.cz
|