Ve třetí etapě ze San Juanu de Marcona do Arequipy okusili účastníci poprvé v historii písečné duny oblasti Acarí. Celkem museli zdolat trasou dlouhou celkem 798 kilometrů, z nichž se 331 se jelo jako měřený test. Náročnost středeční části tratě umocňovalo i to, že trať po startu od moře vystoupala až do 2000 metrů nad mořem.
Favorité měli problémy
V hodnocení automobilů slavil první letošní etapové vítězství jedenáctinásobný vítěz Stéphane Peterhansel z Francie a do čela průběžného pořadí se dostal Katařan Nasser Al-Attiyah, který byl ve středeční etapě třetí. Loňský vítěz Carlos Sainz krátce po startu téměř utrhl přední kolo a čekal téměř tři hodiny na asistenční vozidlo. Na trati se zdrželi také dosavadní lídr kategorie automobilů Jihoafričan Giniel de Villiers (Toyota) nebo nejrychlejší muž předchozí etapy Francouz Sébastien Loeb (Peugeot). Toho využil Prokop, který měl dva defekty a jednou zapadl, v cíli předčil slavného Francouze o osm minut.
V hodnocení motocyklistů odstoupil dosud vedoucí Španěl Joan Barreda. Na 143. kilometru sjel ze správného směru a uvízl ve špatně průjezdném terénu. Nedokázal vyprostit svoji tovární hondu z písečného trychtýře a odstoupil. Značnou ztrátu nabral také rakouský obhájce prvenství Matthias Walkner, který přijel do cíle s odstupem více než 23 minut, a těžkosti měl i dosud třetí Američan Ricky Brabec.
V kategorii kamionů se udržel v čele obhájce loňského prvenství Rus Edouard Nikolajev s kamazem. Na pátém místo si polepšil Martin Macík s liazem, přestože na trati položil svůj kamion v řečišti. Bohužel do technických problémů se dostal Martin Kolomý s tatrovkou. Zůstal stát asi sto kilometrů po startu v těžko přístupném terénu a posádka musela opravovat prasklou horní kardanovou hřídel. Ve 22 hodin středečního středoevropského času ještě na trati. V cíli nebyla ani s buginou SxS jedoucí Olga Roučková.
Co řekli Češi v cíli
Martin Macík: „Byl to očistec, ale zvládli jsme to. Na každém kilometru čekala nějaká sviňárna. Jemný písek feš feš, pláně i obrovské duny. Zakopali jsme se a mysleli, že se z toho kopce nedostaneme, ale povedlo se to. Nebo si představte, že sjíždíte dunu, jste v náklonu, ale máte jet doprava a dole řečiště. Já neměl rychlost, tak jsme spadli do toho řečiště. Kdyby to nebylo natočené, tak nikdo nevěří, že se z toho dostaneme. Ale dostali. Šli jsme ven z kabiny, s rozvahou okoukli a povedlo se to. Máme prolomený celý přední nárazník. Bok je pochroumaný, ale Franta jede super.“
Ve čtvrtek 10. ledna je na programu první část maratonské etapy. Večer v bivaku se závodníci budou muset obejít bez asistence svých mechaniků. Startovní pole se rozdělí do dvou skupin. Motocyklisté a čtyřkolkáři zamíří do Tacny, kde také přenocují. Cestou z Arequipy na ně čeká celkem 511 kilometrů, z nichž 405 absolvují v rámci rychlostní zkoušky. Pro auta, buginy SxS a kamiony 664 km, všechny čeká shodně 405 kilometrů měřeného testu.