Český double, Macík vyhrál etapu před Lopraisem. Podmol byl v bezvědomí a končí
Martin Macík s kamionem Iveco ovládl 1. etapu Rallye Dakar a navázal na triumf ze sobotního prologu. Druhý s odstupem bezmála šesti minut byl Aleš Loprais a dařilo se i dalším českým posádkám. Jaroslav Valtr skončil čtvrtý.
První etapa byla konečnou pro Libora Podmola. Motocyklový jezdec ji sice dokončil, ale při pádu si zlomil hrudní obratel a dál už pokračovat nebude.
"Rentgen mi zlomeninu potvrdil, možná mám nalomené také žebro. Jízda mě hodně bavila, ale najednou jsem letěl z motorky a nenafoukl se mi airbag. Je mi to líto, stydím se. Na tohle jsem půl roku netrénoval. Za rok se chci vrátit a vyhrát," uvedl Podmol, který startoval v kategorii Original by Motul pro jezdce bez asistence.
Osmatřicetiletý motocyklista havaroval asi 30 kilometrů před cílem. "Vedl jsem kategorii a fakt jsem si to na trase užíval. Bavilo mě to, zapomněl jsem také na problémy, které jsem měl s rukou. Jenže zničehonic jsem z motorky vyletěl a pak už si nic moc nepamatuji," přiznal Podmol, který byl pět minut v bezvědomí.
"Podle navigace jsem byl pět minut v bezvědomí, zdál se mi hezký sen o tom, jak jsem u moře. Pak se vzbudím a vidím dva kluky v helmách. Došlo mi, že jsem fakt na Dakaru," uvedl světový šampion ve freestyle motokrosu, jehož vyšetření odhalilo, že má kompresní zlomeninu sedmého hrudního obratle.
Macík ještě vidí prostor pro zlepšení
"Vyjeli jsme první, dojeli jsme první. Je to zvláštní pocit, když za celou dobu nikoho z kamionů nepotkáte a musíte jen pocitově držet výkon a soustředěnění. Neudělali jsme žádný defekt. Jelo se nám opravdu dobře.Řekl bych, že jsme ještě zdaleka nebyli na hraně možností," řekl Macík, který porazil druhého Lopraise o více než pět minut. Třetí byl Nizozemec Mitchel van den Brink.
"Celá první polovina etapa byla hodně kamenitá, ačkoliv organizátoři říkali, že kamení bude jen pár procent. V kamenitých pasážích jsem byl ostražitý, abychom neudělali defekt, ale i tak auto schytalo hodně ran. Vteřinky jsme se pak snažili stáhnout v písku, kde se terén otevřel," sdělil Loprais.
Valtr se vrátil za volant Tatry po sedmi letech. Proto stále hledá limity kopřivnického kamionu. "Pořád se ještě učím. Dejte mi dvě tři etapy, abych zjistil, co to auto umí, a potom můžeme bojovat o špici," uvedl zkušený závodník.
Pilot stáje Tatra Buggyra ZM Racing se také zamýšlel nad startovním pořadím, jak ho určili pořadatelé: "Ve skalách jsme předjížděli tři osobní auta, jinak jsme měli mezi sebou spoustu bugin. Předjeli jsme takových 30 až 40 aut. To bylo hodně nepříjemný, protože jsme ztráceli v prachu."
"Myslel jsem si, že všichni trochu zpomalí, ale na mezičasech jsme viděli, že všichni letí jako postřelený. Proto jsme potom trošičku zrychlili," uvedl další jezdec Buggyry Martin Šoltys, který skončil původně pátý, ale kvůli 15minutové penalizaci za projetí kontrolních bodů ve špatném pořadí klesl na osmou příčku.
Závodník připomněl náročnou navigaci. "Dneska bloudil skoro každý. Byly tam dva takové chytáky, kde jsme se museli pro navigační bod vracet."
V kategorii motocyklů skončil Martin Michek 21., Martin Prokop byl mezi automobily o místo lepší. Michek dojel v Saúdské Arábii s odstupem téměř 15 minut za nejrychlejším Američanem Rickym Brabcem, Prokop zaostal za prvním Carlosem Sainzem ze Španělska o 21 minut.
Tovární jezdec Hondy Brabec v neděli porazil Kevina Benavidese z Argentiny a svého krajana Masona Kleina shodně o 44 sekund. V průběžném pořadí má vítěz z roku 2020 na druhého Benavidese náskok 19 sekund.
"Co pořadatelé slíbili, tak plní. Úvodní etapa byla fakt náročná. Prověřila jak techniku, tak nás po navigační stránce. Bylo tam navíc hodně rychlostních limitů, takže jsme brzdili na třicítku, padesátku nebo devadesátku," uvedl Michek, jenž je 21. i průběžně.
Samaritán Engel hlídal zraněného Španěla
Jeho týmový kolega Milan Engel na trati pomáhal zraněnému soupeři. Těsně před ním měl totiž těžký pád Španěl Cesar Rojo.
"Musel jsem mu zmáčknout tlačítko, aby na místo nehody přiletěl vrtulník a pak tam s ním počkal. Měl zlomenou klíční kost a zápěstí. Poté jsem se musel vrátit zpátky do tempa a závodit. Bylo to náročné, vypadlo asi hodně lidí. Navigačně jsem to trefoval všechno," popisoval Engel, který do cíle dojel na 79. místě. Pořadatelé by mu ale díky záchraně soupeře měli odečíst dvacet až třicet minut z času.
Dvojnásobný dakarský šampion Sainz porazil druhého Sébastiena Loeba z Francie o 23 sekund, třetí byl Jazíd Rádžhí ze Saúdské Arábie. V celkovém hodnocení má Sainz na hvězdu světové rallye náskok deseti sekund. Prokop je dvacátý.
"První půlka etapy byla dobrá, jelo se nám fajn. Po 40 kilometrech nám ale praskl výfuk a v autě byl hluk," uvedl Prokop. Poté ztratil kvůli defektu. "Dostali jsme se mezi auta, která byla za námi a užili jsme si jízdu v prachu. Ztratili jsme tempo a trochu jsme se zamotali," řekl Prokop. V závěru musel bojovat s problémy s plynovým pedálem.
Závodníci absolvovali trať se 367 km měřeného úseku se startem i cílem v takzvaném Sea Campu na břehu Rudého moře zhruba 200 km od Džiddy.
"První část etapy vedla po kamenech a hornatých kopcích. Museli jsme se vyškrábat na kamenitý kopec a pak z něho sjet dolů. To bylo šílené. Jsem rád, že jsem v cíli a v bivaku a že motorka neutrpěla žádné škody," řekl Michek.
Sunderland vítězství neobhájí
Pro britského motocyklového jezdce Sama Sunderlanda skončila obhajoba vítězství na Dakaru už v první etapě. Dvojnásobný šampion havaroval na 52. kilometru rychlostní zkoušky a po pádu byl převezen do nemocnice.
"Je při vědomí a může se hýbat, ale trpí bolestmi zad. Letecky byl transportován do nemocnice," uvedli pořadatelé. V nemocnici následně Sunderlandovi diagnostikovali zlomeninu lopatky a otřes mozku.
Třiatřicetiletý Sunderland vyhrál Rallye Dakar také v roce 2017. Rok nato soutěž rovněž nedokončil. V sobotním prologu obsadil 10. místo.
Rallye Dakar - 1. etapa: Sea Camp - Sea Camp (601 km celkově/367 km rychlostní zkouška):