|
Velký rozhovor: Alain a Bastien Blanchard - konec éry EnduroGP „Když jsme začínali, byla to doba kamene v tomto sportu“ - vysvětlují odstupující pořadatelé sérií Alain a Bastien Blanchardové vrcholy a pády řízení mistrovství světa enduro během 15 dramatických let.
15 let ve sportu enduro se jeví jako další život. Když Alain Blanchard převzal podporu mistrovství světa FIM v enduru v roce 2004, časy byly určitě jiné a atmosféra velkého klubového závodního paddocku je něco, na co se mnozí dívají s nostalgií. O 15 let později je jeho synem Bastien a na jednom závěrečném dramatickém závodě v Portugalsku se mávají na rozloučenou, když se v roce 2021 ujme vedení FIM.
Profesionalita jezdců, schopnosti motocyklů a samotné závody za ty roky prošly dlouhou cestou a mistrovství světa se hodně změnilo. Živé načasování se stalo realitou, pravidla se změnila, měli jsme extrémní a běžecké akce, třídy byly zrušeny a výběhy se zmenšovaly, zatímco závodní vozy rostly. Došlo také k rozdělení titulků s KTM a už nemáme tak dlouhý seznam výrobců závodících, včetně žádných oficiálních japonských závodních týmů ...
Enduro21 dohnalo Blanchardy na jejich posledním GP, aby mluvili o vzpomínkách, změnách a občas kontroverzích, které obklopovaly jejich čas na starosti ...
Jaké to je být odstupovat od mistrovství světa enduro? Emocionální? Smutné nebo se vám nějak ulevilo?
Alain Blanchard: „Nyní je čas obrátit stránku, měli jsme knihu, napsali jsme mnoho kapitol, takže nyní jsme v epilogu. V roce 2016 jsme obnovili smlouvu s FIM a musím říct, že jsem si už byl trochu nejistý, ale Bastien byl ve společnosti a chtěl do toho jít, tak jsme požádali o pokračování. Udělali jsme to speciálně pro něj, pro mě to bylo v pořádku, ale spolu s Enduro a Supermoto jsem už dělal 24/25 sezóny jako promotér, takže bylo na čase obrátit stránku, protože moje dobré roky již minuly. “
Věci, o kterých by se mělo rozhodnout za dva nebo tři měsíce, trvaly dva nebo tři roky, než se uskutečnily. - Alain Blanchard
"Enduro je opravdu náročné, spotřebovává hodně energie, organizace je super náročná, nedokážete si představit, kolik." Nasává to vaši energii, měl jsem zkušenosti v Supermoto a SuperEnduro, ale Enduro je v porovnání s nimi nic. Je to náročné nejen pro jezdce, ale také pro promotéry a organizátory. Nikdo si nedokáže představit, co musíte dát a co dostanete zpět.
Bastien Blanchard: „Z ekonomického hlediska si každý myslí, že promotér je bohatý člověk, jako je Dorna (v MotoGP), ale sotva můžeme žít z Endura, byli jsme předtím, ale teď je to nemožné. Ekonomický formát, který FIM má, již nefunguje, takže je čas tuto stránku za nás určitě otočit. “
Jak to všechno začalo? Propagovali jste mistrovství Evropy v supermarketu, že? Pamatujete si na své první GP Enduro jako promotéry?
Alain: „Začal jsem s francouzským šampionátem v Supermoto v roce 1997 a poté jsem skočil do evropského Supermota v roce 1999 až do roku 2003. Pak jsem se na podzim roku 2003 během závodu Supermoto v Itálii setkal s Fabiem Farioli a Fabriziem Azzalinem (respektive KTM a CH Manažeři továrního závodu Racing / Sherco), kteří tam byli, aby sledovali závod. “
Azzalina jsem znal již dříve, protože jsem mnoho let pracoval jako komentátor ve Francii a oni mi řekli, že FIM hledá promotéra pro mistrovství světa v enduru v roce 2004. Plně jsem se soustředil na Supermoto a nemyslel jsem na Enduro." .
"Faktem je, že v roce 2003 se FIM rozhodl vytvořit mistrovství světa Supermoto s Giuseppem Longem, takže jsem byl trochu mimo hru a rozhodl jsem se přihlásit na FIM do výběrového řízení na mistrovství světa enduro." FIM se můj návrh líbil, takže jsem se v roce 2004 stal promotérem mistrovství světa enduro. “
A co váš první závod, který má na starosti, pamatujete si to?
Alain: „Pamatuji si, že můj první Enduro jako promotér byl ve Španělsku v Puerto Lumbreras, byly to stejné dny, kdy došlo k bombovým útokům v Madridu. Pamatuji si, že celá země byla šokována tím, co se stalo, byla to opravdu zvláštní atmosféra. “
Můžete uvést některé z velkých změn v EnduroGP za posledních 15 let? A proč jste si s FIM mysleli, že jsou potřeba?
Alain: „Nechci být příliš pyšný na to, co jsme udělali, ale udělali jsme spoustu změn. Když jsme začínali, byl to věk kamene v tomto sportu, výběh v bahně, rozdávání cen ve 22 hodin, protože výsledky se dostavily tři hodiny po závodě ...
"První velkou změnou, kterou jsme udělali, bylo živé načasování v roce 2005, také čistý výběh a slavnostní předávání cen po závodě." Pak jsme se rozhodli vytvořit juniorský šampionát a prosadili jsme také vytvoření dnešní třídy mládeže.
Poté jsme v roce 2008 v Penafiel (Portugalsko) vytvořili Supertest, abychom tento sport přiblížili lidem a přilákali více diváků, aniž bychom změnili to, co je Enduro." Enduro bude vždy známé jako závod v lese, ale chtěli jsme, aby akci vidělo více veřejnosti, nebylo snadné najít rovnováhu.
Bastien: „Změnili jsme také třídy, než jsme přišli, bylo jich pět, a po diskusi s komisí FIM Enduro jsme se rozhodli, že z toho uděláme tři. V roce 2015 jsme se s prosazováním KTM a všech ostatních prosazujících týmů změnili na třídy E1, E2, E3 a EGP.
"Pak jsme rok zkoušeli E2 a EGP, ale nevyšlo to a ztratili jsme mnoho jezdců, takže jsme to o rok později změnili zpět."
Když se teď ohlédnete zpět, fungovaly tyto změny tak, jak jste doufali?
Bastien: „Na konci dne si myslím, že změny jako Supertest byly pro tento sport dobré a pomohly přivést lidi, kteří tento sport neznali. Také v některých zemích je Supertest ve městě nebo v jeho blízkosti, takže to bylo skvělé, protože přitahovalo ještě více lidí.
"Také poslední změnou, kterou jsme udělali, byla třída otevřeného světového poháru, prosazovali jsme to pět let a přidali jsme ji loni a byl to velký úspěch." FIM to nechtěli, blokovali to na dva roky, byl to náš nápad to uskutečnit, ale nakonec viděli, že to přitahuje více jezdců, a díky tomu máme na každém závodě jako 250 jezdců. “
Alain: „To, co jsme se snažili, je zjednodušit sport, aby byl lepší. Není snadné provádět změny v enduru, protože je to opravdu tradiční sport a nikdo nechce dělat změny. Všichni si stěžovali, takže nebylo snadné provést změny. “
Ovlivnil Maxxis odchod z pozice dlouhodobého sponzora, možná i dalších velkých výdajů (KTM, Motorex atd.), Nakonec na vaše rozhodnutí nepokračovat?
Alain: „Žili jsme nyní čtyři roky bez KTM, ale je pravda, že když Maxxis odešel, bylo to těžké, od začátku jsem všem říkal, že jsme Maxxis dostali, a pokud odejdou, bude to těžké. Přinesli 20 let spolupráce a hodně pomáhali investovat velké peníze a najít sponzora, který to dělá, je obtížné, zejména v dnešní době. To jistě přispělo i k našemu rozhodnutí. “
Potřebuje EnduroGP promotéra a jakou hodnotu má pro šampionát jako EnduroGP?
Bastien: „Mít promotéra přináší šampionátu velkou hodnotu, ale dnes, s ekonomickým plánem FIM, který je obtížný, bude promotér vždy bojovat. Ekonomický plán už nefunguje a myslíme si, že teď, aby sport mohl žít, musí být bez promotéra.
"FIM by se o to měl postarat sám a investovat peníze, protože pro promotéra je to nemožné." Potřebují investovat peníze do nového promotéra nebo přimět někoho jako Red Bull Media House, aby naskočil, jinak to nebude možné. “
Je to politika, která nás zabíjí, schůzky o ničem a čas čekání ... vlak projel a pak si všichni stěžovali. - Alain Blanchard
"Podali jsme návrh, abychom šli do výběrového řízení na rok 2021 s mým přítelem, a hledali jsme, jak do něj zapojit sponzory a investory, ale bylo to docela nemožné, a teď se vším, co přijde letos, je to jen těžší." Právě teď, za této situace, je nejlepší, aby se sport udržel a pravděpodobně se zlepšil, je zůstat u FIM.
Alain: „Pokud by FIM investoval do promotéra, mohl by být jeden, ale pokud to zůstane jako nyní, je to opravdu nemožné. Příjmy z marketingu se snižují a stále musíme platit FIM za komunikaci, televizi a všechno ostatní, takže je to stále obtížnější, protože dostáváme pouze příjmy z marketingu. Nemůžeme žádat ani o lístky na lidi, kteří by mohli zaplatit za to, aby viděli závod, takže je to v každém ohledu těžké. Ale potřebujete propagátora sportu a nejsem si jistý, jak to půjde, pokud nebude někdo, kdo by vše koordinoval, může to být obtížné. “
Co bylo nejtěžší na vedení mistrovství světa enduro?
Alain: „Mohu říci dvě věci, je to velmi tradiční sport, takže provádět změny trvá dlouho. Věci se v Enduru nepohybují rychle a k jejich uskutečnění potřebujete spoustu úsilí. To platí pro všechny, jezdce, týmy ... celá politika kolem toho také ztěžuje. “
Bastien: „Je to jako to, co jsme řekli o otevřeném světovém poháru, trvalo to asi dva nebo tři roky, než se to stalo. Když řídíte společnost, nemůžete čekat dva nebo tři roky, jinak ztratíte trh, takže nás zabila politika, setkání o ničem a čas čekání nás zabil. Věci, o kterých by se mělo rozhodnout za dva nebo tři měsíce, trvaly dva až tři roky, než se to stalo. Vlak projel a pak si všichni stěžovali. “
Enduro je v zásadě amatérský sport. „Projekt EGP“ měl cestovat po světě, mít 80 jezdců předvádějících tento sport, závodní kamiony ve výbězích atd. Atd. Při zpětném pohledu byla chyba pokusit se přizpůsobit enduro stejné formě jako MXGP?
Bastien: „Není to tak, že jsme povolili amatérům zpět na šampionát, amatéři opouštějí špičkové třídy, protože rozdíl mezi profesionály je příliš velký. Vzpomínám si, že na začátku dvacátých let mohli amatéři přijít na závod a dostat se do první pětky, ale teď je nemožné, že budou jako dvě nebo tři minuty zpátky.
"Většina z nich vystoupila z tohoto důvodu, raději sledovali závod, než aby se účastnili, takže jsme museli najít způsob, jak je přimět k návratu na šampionát." Není to tak, že jsme jim nedovolili jen to, že nyní se tento sport vyvinul, z nejlepších se stali profesionálové a rozdíl je velký. “
Alain: „Před 15 lety v dobách Giovani Sala bylo mnoho závodníků, kteří utratili peníze a přišli závodit, protože měli šanci, ale nyní je to nemožné, a tak jsme přišli s otevřeným světovým pohárem, abychom jim umožnili přijít zpět na šampionát, protože vědí, že ve špičkové třídě nemají šanci, ale na Open Cupu stále mohou získat dobrý výsledek, což dělá jejich sponzorům radost. Ale je pravda, že čtyři nebo pět let jsme se snažili najít pro ně místo v šampionátu, byl to problém, který jsme měli.
V průběhu let jsme viděli různé události - například extrémní nebo běžecké závody. Nefunguje enduro nejlépe, když je událost první, když organizující kluby začleňují mistrovství světa do zavedené a populární akce?
brad_freeman_endurogp-2019-rnd6_2154
Bastien: „Určitě enduro funguje nejlépe, pokud jde o tradiční enduro, vzpomínám si na dva roky, kdy jsme měli na šampionátu Extreme a Sprint. V roce 2015 jsme měli spoustu schůzek s KTM a dalšími výrobci, FIM, který také chtěl nějaké změny a KTM prosazovala, aby byly v kalendáři nějaké závody mimo tradiční enduro.
"Po mnoha setkáních jsme to přijali, hlavně proto, že nás společnost KTM tlačila, abychom šli do tohoto formátu." Zkusili jsme to, viděli jsme, že to nefunguje a KTM odešla. Pak jsme byli všichni v blátě, řekněme, rozhodli jsme se vrátit se k tradičnímu enduru, které všichni milovali, a vynechat všechny Sprint, Extreme a další věci ze šampionátu. Vrátili jsme se ke kořenům a fungovalo to.
"Také jsme se stali pružnějšími." Než organizátoři museli udělat jeden křížový test, jeden enduro test a jeden extrém, řekli jsme jim, že pokud například nemůžete sestavit extrémní test, udělejte dobrý enduro test a pak malý extrémní test. Jen aby se mohli přizpůsobit věcem, které měli ve své oblasti. Snažili jsme se vytvořit něco mnohem pružnějšího a tradičnějšího. “
V některých zemích je velmi obtížné organizovat akce ... v Portugalsku nebo Řecku můžete překročit řeku, ale ve Francii nebo ve Španělsku to není možné. - Alain Blanchard
"Ztratili jsme několik dobrých organizátorů, protože neměli peníze, takže jsme s novými museli být flexibilnější." Snížili jsme poplatky a opravdu teď je závod zdarma, pouze musí zaplatit kalendářní poplatek nyní, než to bylo v roce 2010 udělat závod jako 35 000 €.
"To také znamená, že se velké a skvělé motorové kluby mohou vrátit, například jsme měli Zcshopau zpět v roce 2017 a nebyli na šampionátu od roku 2004, také jsme měli italskou Rovettu a další." Tento sport rostl, protože jsme měli lepší speciální testy, které vedly k lepším závodům. “
„Mačkali“ FIM / ABC motoristický klub natolik, aby přestali být události nejlepšími, jak mohou být? Nepotřebujeme typické švédské závody se 14minutovými testy, klasická francouzská Enduros nebo tvrdé, ale velmi skutečné enduro závody, jako byla poslední GP v Portugalsku?
Bastien: „Do roku 2015 řekněme ano, v té chvíli byl ekonomický plán dobrý, ale nezměnili jsme ho dříve, a tam jsme udělali malou chybu. Měli jsme s FIM pochopit, že ekonomika klesá a že pro motorové kluby je to stále obtížnější a nejednali jsme, zareagovali jsme pozdě. “
Alain: „Trvalo také několik let, než to motoristické kluby pochopily a vrátily se. Ale pravdou je, že reagovala pouze ABC, to je jeden z důvodů, proč teď odcházíme, protože poplatek se vůbec nezměnil. Například platíme za strážce času [ne organizátory], což je asi 15 000 EUR za zastávku, a nyní od roku 2015 to přebíráme my a spoustu podobných věcí. “
Je nyní Enduro na lepším místě než před 15 lety?
Alain: „Samozřejmě by to mohlo být lepší, ale je to lepší. Pokud jste byli jezdec z konce 90. let nebo začátkem roku 2000, rádi byste byli továrním jezdcem jako dnes. Vím, že Stefan Peterhansel nebo Gio Sala by rádi byli Steve Holcombe nebo Antoine Meo, i když to není tak dobré jako před několika lety, před sedmi nebo osmi lety, závodili téměř o arašídy. “
Kde si myslíte, že bude EnduroGP za pět nebo 10 let?
Alain: „Doufám, že je to pořád tady a na dobrém místě. Nevím, jestli to bude větší, pravděpodobně bychom měli přestat snít o tom, že bude větší, enduro nikdy nebude jako MXGP, MotoGP nebo WRC. Musíme to udržet tak tradiční, jaké je nyní, pro profesionály a amatéry tak bude enduro žít dlouhý život.
"Obavy jsou také z environmentální a ekonomické stránky." Myslím, že po Covid bude všechno obtížnější, ale doufám, že enduro zůstane v tomto formátu dlouho.
"Každopádně bude pravděpodobně nucen být ve zmenšeném formátu, protože všechna omezení, v některých zemích je velmi obtížné organizovat akce." Například zde v Portugalsku nebo Řecku můžete překročit řeku, ale ve Francii nebo ve Španělsku to není možné. To je pro sport hlavní nebezpečí. Také nové pravidlo homologace Euro 5 vše zkomplikuje, je velkou výzvou pro výrobce a také obtížné přilákat mladé jezdce. “
Bude ABC hrát v roce 2021 roli z hlediska logistiky a budete se ucházet o opětovné spuštění šampionátu?
Bastien: „Už ne. Právě teď to není v plánech, potřebujeme několik let od sportu. FIM nás požádal o podporu logistiky a my jsme navrhli, ale nakonec se rozhodli přijmout portugalskou společnost. “
Pokud byste se mohli vrátit a udělat to všechno znovu, jaké tři věci byste udělali totéž a jaké tři věci byste udělali jinak?
Alain: „Tři věci, které je třeba dodržet, by měl být, Supertest, dobrý kalendář se Zschopau, Bergamem a velkými závody a také otevřený světový pohár.
"Tři věci, které je třeba změnit, by byla jedna věc, řekněte společnosti KTM v roce 2015 ne. To by byla velká věc, protože to hodně změnilo, snažili jsme se udělat radost výrobci a oni nás i tak opustili a byl to velký zlom . Bylo by hlavní změnit. “ |